18
okt

Lokale organisaties werken

 

Vier organisaties van het Pajottenland en de Zennevallei willen meer samenwerken om hun streek beter te promoten. Via een samenwerkingsovereenkomst en een communicatieplan worden het Pajottenland en de Zennevallei extra in de verf gezet.

 

Het Pajottenland en de Zennevallei staan gekend als een prachtige landelijke streek op een boogscheut van Brussel. Maar net door die locatie moet de streek opboksen tegen verstedelijking. Het gebied wordt doorsneden door één van de drukste autosnelwegen van het land, maar staat tegelijkertijd gekend voor de rustige fiets- en wandelroutes. Om de verscheidenheid van het Pajottenland en de Zennevallei nog meer in de verf te zetten, besloten vier organisaties een samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen. Het gaat om Toerisme Pajottenland & Zennevallei, Erfgoedcel Pajottenland & Zennevallei, Pajottenland Plus en Regionaal Landschap Pajottenland & Zennevallei. Elke vereniging heeft haar eigen functie. Regionaal Landschap zet zich in voor het behoud van het uitzicht, terwijl Pajottenland Plus zich focust op plattelandsvernieuwing en streekproducten. Erfgoedcel ontfermt zich over het verleden van de regio en Toerisme P&Z lokt bezoekers naar de streek. Via de ondertekening van het samenwerkingsakkoord vallen de verschillende aspecten nu samen.

“Beschouw het als een familiereünie”, zegt Michel Doomst, voorzitter van Pajottenland Plus. “De vier streekorganisaties werken allemaal rond hetzelfde doel, namelijk het promoten van onze streek. We merken duidelijke raakpunten tussen de verschillende organisaties. Via deze samenwerkingsovereenkomst willen we samen aan de identiteit van het Pajottenland en de Zennevallei werken, zodat onze streek zich sterker kan profileren.”

Volgens Mark Snoeck, voorzitter van de Erfgoedcel, willen de verenigingen meer samenkomen en gezamenlijke projecten organiseren. “Via een gezamenlijk communicatieplan kunnen we beter met de mensen communiceren”, zegt hij. “We willen dat onze inwoners fier zijn op hun streek en deze ook promoten, zodat het bredere publiek naar hier kan afzakken.”

Bruegeljaar

De overeenkomst werd ondertekend in de watermolen van Pede. “Dat is niet toevallig”, zegt Marleen De Kegel van Toerisme P&Z. “Tijdens het Bruegeljaar in 2019 zullen de watermolen en de Sint-Annakapel extra aandacht krijgen. We willen dan ook de toeristische beleving extra ontwikkelen en zullen hiervoor samenwerken.”

De nieuwe samenwerking brengt al enkele nieuwigheden met zich mee. Zo kreeg PenZine, het vorige streekmagazine, een nieuwe look en heet het voortaan Pajot Zenne Magazine. “Het magazine is voortgekomen uit onze nieuwe samenwerking”, zegt Gunther Coppens van Regionaal Landschap. “We zetten de gezelligheid van het Pajottenland en de fierheid op onze streek hierbij extra in de kijker.”

Categorie: 

Volg mij ook via

Tweets van Michel

event in de kijker

Gezinsdag CD&V Gooik
Waterkasteeltje - Oetingen
17 september

Agenda

zondag, 24 september 2017
zondag, 10 september 2017
zaterdag, 16 september 2017